fbpx
KOMPLEKSOWE USŁUGI REKLAMOWE

Czym jest link building i czy powinieneś poświęcić temu większą uwagę?

Czym jest link building i czy powinieneś poświęcić temu większą uwagę?
Oceń tę stronę

Czym jest link building i czy powinieneś poświęcić temu większą uwagę?

Prowadzenie własnej strony internetowej to zespół wielu różnorodnych działań i przede wszystkim nieustanna praca nad serwisem. Wielu osobom wydaje się, że samo jej stworzenie i regularne uzupełnianie wystarczą, aby odniosła sukces. To nieprawda!

Aby Twoja strona funkcjonowała w sieci tak, jakbyś tego chciał, czyli była popularna, często odwiedzana i lubiana, musisz stale działać. Za pewne wiesz, że jedną z najważniejszych kwestii jest jej pozycjonowanie, dzięki któremu wyświetla się ona wysoko w wynikach wyszukiwania. Jednym z elementów pozycjonowania jest natomiast link building. W tym artykule postaramy Ci się przybliżyć to pojęcie i wyjaśnić podstawowe kwestie, które się z nim wiążą.

Istota i cel link buildingu

Link building to pojęcie, z którym powinieneś się zapoznać. Tłumacząc z angielskiego – ?link? to (tak, jak i w języku polskim) adres URL, odnośnik do strony, natomiast ?building? to budowanie. Pod link buildingiem kryje się więc po prostu tworzenie (budowanie) sieci linków kierujących do Twojej strony. Najprościej i bardzo ogólnie mówiąc, chodzi o to, aby w różnych miejscach w Internecie pojawiały się linki, które po kliknięciu w nie przenoszą do Twojego serwisu.

Po co jednak są one potrzebne?

Tak zwane linkowanie to element pozycjonowania strony w wyszukiwarce Google. Między innymi na podstawie odnośników do Twojej strony wyszukiwarka ocenia to, czy jest ona wartościowa.

Każda strona zaindeksowana w Google ma przyznawane oceny – jest sprawdzana przez wyszukiwarkę pod względem treści, rzetelności, popularności i wielu innych kryteriów. Duży wpływ na te oceny ma właśnie linkowanie. W uproszczeniu – jeśli do Twojej strony kierują odnośniki umieszczone na innych wartościowych stronach, dla wyszukiwarki Twój serwis będzie bardziej godny zaufania i polecenia internautom, czyli wyświetlenia go wysoko w wynikach wyszukiwania. Jest to oczywiście jeden z elementów branych pod uwagę, jednak bardzo istotny.

Rodzaje linkowania, czyli jakie linki i gdzie warto umieszczać

Linkowanie dzieli się przede wszystkim na dwie grupy – wewnętrzne i zewnętrzne.

Linkowanie wewnętrzne to odnośniki, które zostały umieszczone w ramach Twojej strony internetowej, czyli na stronie głównej, na podstronach itd. Na przykład na stronie głównej możesz podlinkować odnośnik do zakładki ?kontakt? lub do którejś z podstron i odwrotnie. Takie działanie ułatwia poruszanie się po serwisie zarówno użytkownikom, jak i robotom Google, które będą ją sprawdzać.

Linkowanie zewnętrzne to (analogicznie do linkowania wewnętrznego) wszystkie linki, które prowadzą do Twojej strony, ale są umieszczone poza nią, czyli na stronach zewnętrznych. Im więcej ?obcych? (wysoko ocenianych) stron odwołuje się do Twojej witryny, tym bardziej godna zaufania staje się ona dla wyszukiwarki.

O ile linkowanie wewnętrzne wydaje się być całkiem prostym procesem, tak linkowanie zewnętrzne może okazać się nieco trudniejsze. W obu przypadkach powinieneś mieć ustaloną strategię działania.

Metody zdobywania linków

Link building to dość szeroka dziedzina. Obecnie wiele firm zatrudnia specjalistów, którzy zajmują się jedynie tym aspektem pozycjonowania. Warto podkreślić, że budowanie sieci linków nie jest zadaniem, które warto zlecać kompletnemu laikowi, ponieważ nieumiejętne umieszczanie linków może okazać się nie tylko bezskuteczne, ale nawet szkodliwe dla strony.

Istnieje wiele metod pozyskiwania linków. Oczywiście w przypadku tych wewnętrznych sprawa jest nieco prostsza, ponieważ wszystko odbywa się w ramach Twojej własnej strony.

Inaczej wygląda to, jeśli chodzi o linkowanie zewnętrzne. Odnośniki umieszczane na stronach spoza serwisu można podzielić na:

  • naturalne – czyli takie, które pojawiły się w sieci bez Twojego wpływu, na przykład w momencie, gdy ktoś uznał Twoją stronę za wartościową i umieścił odnośnik do niej w artykule lub innym miejscu,
  • nienaturalne – czyli takie, które sam zdobywasz, chociażby umieszczając odnośniki na innych stronach.

Pozyskiwanie linków zewnętrznych (nienaturalnych) to czasem dość kontrowersyjny temat, ponieważ niektóre metody tego typu działań spotykają się nie tylko z krytyką, ale są również bardzo negatywnie odbierane przez wyszukiwarkę Google. Należy więc w tej kwestii zachować zdrowy rozsądek oraz umiar.

Ilu jest specjalistów od link buildingu, tyle metod pozyskiwania linków. Wśród nich znajdują zarówno te bardziej przyjazne, jak chociażby wymiany linków pomiędzy serwisami, jak i te stanowczo potępiane (i niedozwolone przez Google), jak kupowanie linków. My oczywiście radzimy Ci korzystać jedynie z metod bardziej przyjaznych, takich, które nie narażą Cię na kary nakładane przez Google.

Linki zewnętrzne możesz pozyskiwać między innymi poprzez:

  • wymianę linków z zaprzyjaźnionymi serwisami,
  • tworzenie stron zapleczowych,
  • dodawanie wpisów w katalogach stron,
  • korzystanie z Pressel Pages,
  • dodawanie komentarzy na blogach i forach.

Oczywiście jest to tylko kilka pomysłów i zdecydowanie radzimy Ci w każdym przypadku zachować rozwagę zarówno w kwestii ilości, jak i rodzaju dodawanych linków. Ważne, abyś działał celowo oraz systematycznie, a szybko zauważysz efekty.

Dziękujemy za poświęcony czas i za zapoznanie się z naszym artykułem. Przedstawiliśmy Ci postawy dotyczące link buildingu, które możesz wykorzystać podczas pozycjonowania swojej strony.

Pozdrawiamy serdecznie,
zespół agencji reklamowej ROD
www.reklama-lublin.pl

Potrzebujesz zrealizować ciekawy projekt? Chcesz otrzymać szczegółowe informacje, czy dowiedzieć się jak wygląda współpraca?
Skontaktuj się z nami, jesteśmy do Twojej dyspozycji.
infolinia 48 81 311 50 27
biuro@reklama-lublin.pl
Wyceny indywidualne i nietypowe usługi 48 698 00 00 91
Kontakt telefoniczny jest dostępny:
Poniedziałek - Piątek 9:00 - 17:00
pomoc techniczna