fbpx
KOMPLEKSOWE USŁUGI REKLAMOWE

Prowadzenie fanpage’a – ile Cię to będzie kosztować i czy powinieneś sam się tym zająć?

Prowadzenie fanpage’a – ile Cię to będzie kosztować i czy powinieneś sam się tym zająć?

Dziś najpopularniejszym portalem społecznościowym z pewnością jest Facebook. A w jego ramach funkcjonują już nie tylko prywatne profile, lecz także setki fanpage’ów znanych osób publicznych oraz firm. Niestety w opinii wielu osób fanpage jest tożsamy ze zwykłym profilem i panuje przekonanie, że jego prowadzenie nie stanowi większego wyzwania. Jeśli tak właśnie myślisz, to… może spotkać Cię niemałe rozczarowanie.

Czy dasz radę sam stworzyć fanpage swojej firmy?

Stworzyć – owszem. Samo założenie fanpage’a na Facebooku z pewnością nie będzie dla Ciebie problemem. Ale czy wiesz, w jaki sposób go skonfigurować, czym wypełnić oraz jak sprawić, że ożyje? Jak trafić do odbiorców, gdzie ich znaleźć i przede wszystkim do jakiej grupy kierować przekaz? Odpowiedź na te pytania może okazać się trudniejsza, niż myślisz. Zanim w ogóle podejmiesz się tworzenia profilu swojej firmy, powinieneś przygotować szczegółowy plan działania, swojego rodzaju strategię, która pozwoli Ci sprawnie realizować postawione cele – te oczywiście też musisz zidentyfikować!

Czy wiesz, co chcesz osiągnąć poprzez prowadzenie fanpage’a i w jaki sposób możesz to zrobić? To bardzo ważne!

Obsługa fanpage’a – proste zadanie czy robota na cały etat?

Patrząc na niektóre fanpage może Ci się wydawać, że są one prowadzone przez jedną osobę, która w dodatku zagląda na nie jedynie w przerwach pomiędzy innymi czynnościami. Możesz też myśleć, że jest to bardzo przyjemne i niewymagające zajęcie – w końcu każdy prowadzi swój prywatny profil i nie jest to trudne, prawda?

Ale jednak fanpage firmy rządzi się swoimi prawami i do jego prowadzenia musisz podejść profesjonalnie. Na jego obsługę składa się wiele czynników, a nawet sama publikacja postów powinna być przemyślanym i dobrze przygotowanym procesem. Gdy podejmiesz się tego w pojedynkę, a Twoje działania nie przyniosą zbyt dobrych efektów, szybko zauważysz, że prowadzenie fanpage’a wymaga pełnego zaangażowania. Zlecenie takiego zadania swojemu pracownikowi jako dodatkowy obowiązek może okazać się strzałem w kolano.

Obecnie coraz więcej firm chcących zbudować profesjonalny i popularny fanpage, decyduje się na zatrudnianie specjalistów, którzy mają za zadanie zajmować się jedynie tą kwestią. W niektórych firmach funkcjonują nawet całe działy, wśród których każda osoba zajmuje się zaledwie jedną kwestią związaną z prowadzeniem strony na Facebooku, jak chociażby odpisywaniem na komentarze, odpowiadaniem na wiadomości prywatne, rozwiązywaniem problemów użytkowników lub publikacją treści.

Specjaliści zajmujący się prowadzeniem fanpage’ów często mają specjalne kalendarze wypełnione po brzegi zadaniami, które muszą zostać wykonane w ich obrębie. Powinieneś wiedzieć, że aby prężnie funkcjonować na Facebooku, musisz wchodzić w interakcje z jego użytkownikami. A żeby mogło tak być – musisz być stale aktywny! Nie możesz pozwolić sobie na to, by chociażby przez jeden dzień wcale nie zaglądać na fanpage. Wiele stron firmowych obsługiwanych jest nawet do późnych godzin nocnych!

Cena prowadzenia profesjonalnego fanpage’a – od czego może zależeć?

Ponieważ na prowadzenie fanpage’a składa się mnóstwo czynników, określenie orientacyjnej ceny takiej usługi może stanowić problem. Wielu przedsiębiorców dziwi się, gdy specjaliści nie podają konkretnego cennika lub informują, że cena zależy od wielu kwestii. Warto jednak wiedzieć, że w każdym przypadku koszt może być zupełnie inny! W końcu nie ma dwóch dokładnie takich samych firm, prawda? Nawet, jeśli działają w tej samej branży, mogą mieć różnych klientów, więcej lub mniej odbiorców, a także zupełnie inne cele marketingowe.

Cena prowadzenia fanpage’a zależy przede wszystkim od charakterystyki klienta, która bezpośrednio przekłada się na sposób prowadzenia strony w mediach społecznościowych.

Najważniejsze kwestie, to przede wszystkim:

  • rodzaj i zasięg fanpage’a – czyli to, czy będzie to strona skupiająca tysiące fanów, czy też garstkę osób,
  • cel prowadzenia fanpage’a – czyli dlaczego chcesz pojawić się na Facebook’u oraz w jaki sposób będziesz dążył do realizacji swoich założeń (na przykład zwiększenia liczby klientów lub promowania nowych produktów),
  • pomysł na fanpage – chodzi o to, czy jest już gotowy plan związany z prowadzeniem takiego profilu, czy też wszystko trzeba stworzyć od podstaw, co wiąże się z przeprowadzeniem analizy działalności firmy, ustaleniem docelowej grupy odbiorców, a także wyborem kategorii treści i zawartości fanpage’a, która będzie atrakcyjna dla użytkowników.

 

W toku prowadzenia fanpage’a należy podejmować działania będące istotą jego funkcjonowania. Te podstawowe to:

  • publikacja postów – należy ustalić ich formę, treść, oprawę graficzną, a następnie to wszystko przygotować. Materiały może dostarczać firma, ale równie dobrze ich stworzeniem może zajmować się osoba, która prowadzi fanpage – jest to bardzo istotny czynnik wpływający na cenę takiej usługi,
  • częstotliwość publikacji treści – na jednych fanpage’ach będą one wstawiane kilka razy dziennie, na innych raz na kilka dni lub nawet rzadziej – będzie więc przy tym mniej lub więcej pracy,
  • tworzenie wydarzeń – prowadząc fanpage często tworzy się również odrębne podstrony stanowiące zaproszenie na wydarzenie, na przykład akcję wyprzedażową lub tym podobne – nimi także trzeba umiejętnie zarządzać,
  • moderacja dyskusji na fanpage’u oraz obsługa wiadomości od użytkowników – publikacja treści ma oczywiście na celu nawiązanie relacji z odbiorcami. Powinny one zachęcać do podejmowania dialogu, a gdy już to nastąpi, w ramach obsługi fanpage’u należy odpowiednio na to zareagować. Chodzi oczywiście o odpowiadanie na komentarze, odpisywanie na wiadomości, pomaganie użytkownikom w rozwiązywaniu problemów oraz wiele innych działań. I warto pamiętać, że taka aktywność może odbywać się nie tylko w obrębie samego fanpage’a, ale także na innych profilach, które na przykład udostępniły post danej firmy, wspomniały o niej w swoich materiałach lub w inny sposób do niej nawiązały,
  • opcje dodatkowe – Facebook oferuje obecnie wiele możliwości, które podnoszą atrakcyjność fanpage’a oraz pozwalają bardziej angażować odbiorców. Jedną z kwestii wpływających na cenę jego prowadzenia będzie również to, czy dana firma ich wymaga – mowa tu między innymi o prowadzeniu specjalnych grup, czy dodaniu chatbota,
  • promocja fanpage’a – czyli najprościej mówiąc sprawienie, że zdobędzie on nowych odbiorców. Wszystkie działania w jego obrębie muszą być na tyle spójne i pomysłowe, że zapewnią mu zwiększenie ilości „lajków”, a tym samym zwiększą jego zasięg.

Każdy szczegół związany z prowadzeniem fanpage’a może wpływać na ilość czasu poświęconego na jego moderację, a więc i na cenę takiej usługi. Firma może dostarczać niezbędne treści, grafiki, filmy oraz inne materiały, ale równie dobrze może zlecić ich pozyskiwanie osobie zajmującej się obsługą fanpage’a. Im większe zaangażowanie takiej osoby, tym większa cena – jest to niezaprzeczalny fakt.

Zdecydowanie jednak należy założyć, że koszt wyniesie przynajmniej tyle, co zatrudnienie pracownika za pełen etat, a niejednokrotnie może on być nawet znacznie wyższy. W przypadku dużych firm o ogólnokrajowym zasięgu w zasadzie nie da się określić górnej granicy wydatków związanych z obsługą fanpage’a.

Nie powinieneś więc z góry zakładać, że na takie usługi wydasz określoną kwotę. Może to być 1 000 lub 2 000, ale równie dobrze i 20 000 złotych.

Samo prowadzenie fanpage’a to nie wszystko! Musisz pomyśleć także o reklamie!

Jak wiadomo, sam fakt dodania postów na fanpage’u nie wpłynie na to, że zainteresują się nim odbiorcy. Trzeba ich do tego zachęcić! W tej kwestii do wyboru jest wiele podstawowych funkcji, jak chociażby udostępnianie postów, ale też mnóstwo dodatkowych form reklamy proponowanych przez Facebook. Tworzenie reklam video, ankiet, poradników do pobrania, czy planowanie wpisów sponsorowanych to dodatkowe zajęcia, które mogą stanowić integralną część zarządzania fanpage’em, ale również mogą być zupełnie oddzielną i niezależną kwestią. To także wiąże się z podniesieniem kosztów prowadzenia fanpage’a – cena za obsługę reklamową może zależeć od rodzaju promocji, długości jej trwania oraz przeznaczonego budżetu.

Na koniec chcemy Ci jeszcze udzielić ważnej wskazówki. Pamiętaj, że cała koncepcja prowadzania fanpage’a musi być spójna, dlatego nie możesz pozwolić sobie na to, by od przypadku do przypadku zajmowały się tym różne osoby, które w dodatku nie będą się z sobą komunikować. Możesz oczywiście podzielić poszczególne zadania tematycznie – na przykład oddzielnie zająć się oprawą graficzną, tworzeniem treści oraz komunikacją z użytkownikami, jednak tylko wtedy, gdy będziesz miał pewność, że poszczególne osoby będą działać według określonej strategii. Prowadząc fanpage na facebook’u kreujesz swoją indywidualną markę, która musi wyróżniać się na tle konkurencji – zadbaj o to!

Dziękujemy za poświęcony czas i za zapoznanie się z naszym artykułem. Mamy nadzieję, że udało nam się rozwiać Twoje wątpliwości dotyczące tego, jak należy poprowadzić fanpage na Facebooku.

Pozdrawiamy serdecznie,
zespół agencji reklamowej ROD
www.reklama-lublin.pl