fbpx
KOMPLEKSOWE USŁUGI REKLAMOWE

Konkursy przeprowadzane na Facebooku – czego nie wolno i nie warto robić

Konkursy przeprowadzane na Facebooku – czego nie wolno i nie warto robić

Konkursy… Któż ich nie lubi? Są one szansą na dobrą zabawę i wygranie ciekawych nagród. Ale z drugiej strony – mogą być również korzystne dla organizatora, jednak pod warunkiem, że są przeprowadzane w odpowiedni sposób. Dziś chcielibyśmy przybliżyć Ci temat, który ostatnimi czasy jest na topie, czyli konkursy na Facebooku. Podpowiemy Ci, jak powinieneś je przeprowadzać, by nie narazić swojej strony na szwank!

Dlaczego organizowanie konkursów w portalach społecznościowych jest obecnie tak popularne?

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że media społecznościowe stały się nieodłączną częścią codziennego życia. Obecnie jest to też skuteczne narzędzie marketingowe dla firm i coraz więcej z nich próbuje zaistnieć na portalach społecznościowych. Jednym z popularniejszych ostatnio działań jest organizacja konkursów na profilach firmowych (a nawet i prywatnych). Jest to opłacalne posunięcie z wielu powodów. Przede wszystkim dzięki konkursowi można niskim kosztem zwiększyć liczbę fanów, dotrzeć do nowych odbiorców, zapewnić większą rozpoznawalność marki, a także wzbudzić sympatię klientów. Jedynym wydatkiem, jaki ponosi organizator konkursu, jest ten związany z ufundowaniem i wysyłką nagród, a korzyści nie da się wycenić – są ogromne! Nic więc dziwnego, że dziś aż roi się od konkursów, a najczęściej można je spotkać na wiodącym portalu społecznościowym, czyli Facebooku. Wykorzystanie go w tym obszarze to doskonały pomysł ? w ten sposób można dotrzeć do znacznie większej liczby osób, niż poprzez organizację podobnego wydarzenia z pomocą firmowej strony internetowej.

Obowiązki organizatora konkursu na Facebooku – o tym powinieneś pamiętać!

Organizacja konkursu na portalu Facebook wiąże się z koniecznością przestrzegania pewnych zasad i nie można w tej kwestii podejmować zupełnie dowolnych działań lub ustalać reguł, które są korzystne głównie z punktu widzenia organizatora.

Przede wszystkim każdy konkurs musi być przeprowadzony zgodnie z obowiązującym prawem. Mogłoby się wydawać, że złamanie ogólnie przyjętych przepisów podczas przeprowadzania konkursu to trudne zadanie, jednak nic mylnego. Na różnych funpage’ach bardzo często można spotkać się z akcjami promocyjnymi, które już na pierwszy rzut oka zahaczają o łamanie prawa – chodzi między innymi o często spotykane zdanie „zwycięzca zostanie wyłoniony w drodze losowania”. Dlaczego? Otóż wszelkiego rodzaju gry losowe i tym podobne są ściśle uregulowane przez „Ustawę z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych”. I jeśli zamierzasz takową zorganizować, będzie ona podlegać pod zawarte w ustawie przepisy, co wiąże się między innymi ze złożeniem odpowiedniego wniosku do Izby Celnej, wniesieniem opłaty i innymi formalnościami. Pozornie niewinne losowanie może więc stać się źródłem wielu komplikacji.

I oczywiście nie jest to jedyne ograniczenie, na które natrafi organizator konkursu. Nie musimy chyba przypominać, że musi on być zgodny również z innymi, powszechnie znanymi przepisami prawnymi, a w tym nie może promować nielegalnych substancji lub w żaden inny sposób naruszać obowiązującego prawa.

Poza tym wszystkim, dostosować należy się również do regulaminu samego Facebooka! A ten, po najświeższych zmianach, dość dokładnie reguluje kwestię przeprowadzania konkursów i innych akcji promocyjnych.

Szczegółowe zasady prowadzenia oficjalnych stron i funpage’y, a także związanych z nimi akcji promocyjnych regulują dołączone do regulaminu portalu Facebook zasady dotyczące stron, grup i wydarzeń, czyli „Regulamin usługi Strony na Facebooku”. Dokument ten zawiera wytyczne odnoszące się do wszystkiego tego, co związane z prowadzeniem strony, grupy lub wydarzenia.
Kwestie dotyczące konkursów zostały bardzo jasno określone w punkcie III. wspomnianego regulaminu, w podpunkcie E.

Poniżej prezentujemy zapisy dotyczące konkursów (data ostatniej aktualizacji: 8 marca 2018 r.) – szczególnie ważny jest punkt zaznaczony na czerwono.

Z przytoczonego punktu jasno wynika, że organizator konkursu musi nie tylko przygotować odpowiedni regulamin, w którym zaznaczy, że z organizacją akcji promocyjnej nie jest związany Facebook, lecz także musi spełnić szereg innych wytycznych, a w tym między innymi zapewnić przeprowadzenie konkursu zgodne z prawem. Jak widać (mimo że często spotyka się takie praktyki na wielu oficjalnych stronach) nie można również w ramach warunków konkursowych wymagać od użytkowników portalu udostępniania czegokolwiek na swoich osiach czasu, zmuszać ich do polubienia strony lub nakłaniania do tego ich znajomych. Wszystkie tego typu działania mogą być przykre w skutkach.

Podsumowując, organizując konkurs na portalu Facebook, masz obowiązek:

  • przestrzegać obowiązującego prawa,
  • przygotować i przedstawić warunki i wymagania dotyczące uczestnictwa w konkursie,
  • przygotować regulamin konkursu,
  • zaznaczyć, że konkurs nie jest organizowany przez Facebook,

Nie możesz natomiast:

  • przeprowadzać losowań,
  • zmuszać uczestników do udostępniania czegokolwiek na swoich prywatnych profilach (lub na profilach ich znajomych),
  • zmuszać uczestników do polubienia strony/wydarzenia/postu i innych,
  • zmuszać uczestników do tego, by zaprosili swoich znajomych do polubienia strony lub wzięcia udziału w konkursie.

Konsekwencje nieprzestrzegania zasad dotyczących organizacji konkursów na Facebooku

Konkurs przeprowadzany na Facebooku, który nie jest zgodny z regulaminem tego portalu lub z obowiązującym prawem może mieć poważne konsekwencje dla organizatora, czy też właściciela danej strony. Przede wszystkim w grę wchodzą konsekwencje prawne, takie jak kary pieniężne i inne, ale również te związane z obecnością na Facebooku. Otóż publikacja nieodpowiednich treści lub niezgodnych z regulaminem zasad konkursu może zakończyć się zablokowaniem strony lub nawet jej usunięciem. Wyobraź sobie, że przez kilka lat budowałeś swoją stronę firmową, pozyskiwałeś fanów i inwestowałeś niemałe kwoty w reklamę i nagle to wszystko pójdzie na marne. Z pewnością nie chciałbyś do tego dopuścić, prawda?

Zachęcamy więc do tego, aby wszelkie konkursy na Facebooku przeprowadzać z rozwagą i nie próbować w sztuczny sposób zwiększać zasięgów lub pozyskiwać lajków – cena, jaką można zapłacić za takie działania jest naprawdę wysoka.

Dziękujemy za poświęcony czas i za zapoznanie się z naszym artykułem. Mamy nadzieję, że udało nam się rozwiać Twoje wątpliwości dotyczące przeprowadzania konkursów na Facebooku!

Pozdrawiamy serdecznie,
zespół agencji reklamowej ROD
www.reklama-lublin.pl