fbpx
KOMPLEKSOWE USŁUGI REKLAMOWE

Inbound czy outbound marketing – jaką strategię działania wybierzesz?

Inbound czy outbound marketing – jaką strategię działania wybierzesz?
Oceń tę stronę

Inbound czy outbound marketing – jaką strategię działania wybierzesz?

Strategii marketingowych może być bardzo wiele. Aby nadążyć za zmieniającymi się trendami, konieczne jest nieustanne wprowadzanie coraz bardziej innowacyjnych rozwiązań, które sprawdzą się w przypadku konkretnej firmy. Niektórzy są zwolennikami działań zaliczających się do dziedziny outbound marketingu, natomiast inni zdecydowanie stawiają na inbound marketing. Kto ma rację i co jest bardziej skuteczne? Warto się nad tym zastanowić.

Inbound marketing a outbound marketing

Biorąc pod uwagę różnorodne działania reklamowe prowadzone obecnie przez firmy, można zauważyć dwa nurty, w ramach których zwykle działają. Mowa o outbound oraz inbound marketingu. Obie strategie różnią się od siebie i bazują na nieco odmiennych założeniach, chociaż ich cel jest w zasadzie ten sam – dotrzeć do klienta.

Największe różnice widać w sposobach realizacji kampanii. Czasem są one stosowane z większym lub mniejszym rozmachem oraz wymagają jednorazowych lub ciągłych nakładów finansowych, ale przede wszystkim w obu przypadkach droga pozyskania klienta jest zupełnie inna.

Podstawowym pytaniem, które musisz sobie zadać, gdy zastanawiasz się nad wyborem strategii działania, jest „Czy chcę sam dotrzeć do klientów, czy też postaram się, by to oni mnie znaleźli?”. Od Twojej odpowiedzi może zależeć wybór odpowiedniej metody działania.

Outbound marketing, czyli reklama, którą widzisz wszędzie

Outbound marketing, czyli inaczej mówiąc, marketing wychodzący lub push maketing, skupia w sobie działania, które mają na celu sprawienie, żeby reklama dotarła wprost do klienta. Chodzi o uczynienie pierwszego ruchu w jego stronę, „wyciągnięcie do niego ręki”. Bardzo często docelowa grupa odbiorców to osoby, które nawet nie potrzebują konkretnych produktów lub usług, jednak istnieje szansa, że pod wpływem reklamy się nimi zainteresują. Z tego powodu często outbound marketing uznawany jest za nieco nachalny, nieprzebierający w środkach i zbyt ogólnie ukierunkowany. Metody, które stosuje się w jego ramach często wykorzystywane są masowo w stosunku do dużej i niesprecyzowanej grupy osób.

Przykładowe narzędzia, którymi posługuje się outbound marketing:

  • telemarketing,
  • reklama graficzna, banery,
  • reklama w TV, prasie oraz radiu,
  • bilbordy,
  • e-mail marketing, pocztowe przesyłki reklamowe.

Outbound marketing skupia się na działaniach bezpośrednich, skierowanych do odbiorców. Często nie ma wyznaczonej grupy odbiorców, więc może trafiać do zupełnie przypadkowych osób, niekoniecznie zainteresowanych danym produktem. Ponadto outbound marketing zwykle skupia się na jednorazowym przekazie, a jego efekty mogą być widoczne natychmiast na zasadzie „bodziec – reakcja”. Niestety, nie zawsze są trwałe.

Zdecydowaną wadą wielu kampanii outbound marketingowych jest zbytnia natarczywość. Odbiorcy często są uprzedzeni do nachalnych form promocji, dlatego mogą nie zwracać na nie uwagi lub nawet uprzedzić się do danej marki. Sięgając po takie metody, warto zachować umiar oraz rozwagę.

Inbound marketing skutecznym sposobem promocji Twojej firmy

Inbound marketing w pewnym sensie stoi w opozycji do outbound marketingu. Techniki stosowane w jego ramach ukierunkowane są tak, aby to klient sam dotarł do reklamodawcy, przez co często strategia ta określana jest mianem marketingu przychodzącego.

Oczywiście w strategii inbound marketingu reklamująca się firma nie czeka z założonymi rękami, aż klienci ja odwiedzą, a wręcz przeciwnie – cały czas aktywnie działa. Chodzi jednak o to, że działania te często nie są skierowane bezpośrednio do odbiorcy, a nastawione na budowanie pozytywnego wizerunku firmy, utrzymywanie relacji z jej klientami, tworzenie schematu wyznawanych przez nią wartości. Wszystko to wpływa na fakt, że odbiorcy samoistnie zaczynają interesować się konkretnymi usługami lub produktami. Wiele kampanii opiera się na zaangażowaniu nie tylko reklamodawcy, lecz również odbiorców, a ponadto zawarte w nich działania są rozłożone w czasie – zupełnie inaczej, niż w przypadku kampanii outbound marketingowych bazujących na jednorazowym przekazie treści.

Podstawowe narzędzia, którymi posługuje się inbound marketing:

  • promocja w mediach społecznościowych,
  • content marketing, czyli tworzenie odpowiednich treści – w postaci tekstów, grafik, video i innych,
  • kanały komunikacji z klientami, takie jak blogi firmowe,
  • pozycjonowanie stron internetowych,
  • aktywność na forach internetowych,
  • newslettery.

Inbound marketing dociera do klientów poprzez dostarczanie im tego, czego potrzebują, czyli chociażby interesujących ich treści. Jego efekty mogą być widoczne po dłuższym czasie, a ponadto należy stale i sugestywnie na nie pracować. Warto jednak wiedzieć, że mogą być długotrwałe, ponieważ dzięki zastosowaniu odpowiednich technik, można przywiązać do siebie klientów. W odróżnieniu od oubound marketingu, inbound marketing odbywa się za przyzwoleniem odbiorców.

Odbiorcami działań opartych na inbound marketingu są zwykle osoby, które samodzielnie poszukują produktów lub usług z danej kategorii, na przykład poprzez wpisywanie odpowiednich słów kluczowych w wyszukiwarce.

Jaką taktykę obrać w dobie nieustannie zmieniających się trendów?

Trudno jest jednoznacznie określić, czy lepiej sprawdza się outbound, czy też inbound marketing. Efektywność obu sposobów działania mogą sprawdzić jedynie firmy, które je stosują. I mimo że obecnie zdecydowana większość głosów przemawia za tym, że w nowoczesnych kampaniach stosowanie outbound marketingu to przeżytek, my nie jesteśmy jego zdeklarowanymi przeciwnikami. Uważamy, że dobra kampania może łączyć w sobie cechy i działania pochodzące z obu stron barykady, a także można skutecznie wplatać je w akcje promocyjne i odnosić dzięki nim sukces. Najważniejsze jest to, by były one dobrze dopasowane do charakteru i potrzeb konkretnej firmy.

Dziękujemy za poświęcony czas i za zapoznanie się z naszym artykułem. Mamy nadzieję, że uda Ci się zaplanować skuteczne i wszechstronne kampanie marketingowe!

Pozdrawiamy serdecznie,
zespół agencji reklamowej ROD
www.reklama-lublin.pl

Potrzebujesz zrealizować ciekawy projekt? Chcesz otrzymać szczegółowe informacje, czy dowiedzieć się jak wygląda współpraca?
Skontaktuj się z nami, jesteśmy do Twojej dyspozycji.
infolinia 48 81 311 50 27
biuro@reklama-lublin.pl
Wyceny indywidualne i nietypowe usługi 48 698 00 00 91
Kontakt telefoniczny jest dostępny:
Poniedziałek - Piątek 9:00 - 17:00
pomoc techniczna